Gyártás és labor: +36 88 580 590 | Logisztika: +36 27/504 055; Fax: +36 27 504 056 info@wswproding.hu

Öt végzetes hiba
a motorolaj cserénél

“mert a kenőanyag többé nem egyszerűen üzemeltetési segédanyag,
hanem a gép egyik legfontosabb alkatrésze”
1. hiba:
Nem a gépkönyvben előírt minőségi szinteknek megfelelő kenőanyagot szereztük be és ezt akarjuk betölteni.
A gép gyártója a gépkönyvben minden esetben pontosan előírja a kenőanyag specifikációját, viszkozitás-osztályát és minőségi szintjét. A gépkönyv általában bizonyos mértékű választási lehetőséget is ad, de ettől eltérni csak saját felelősségére lehet és a garancia, szavatosság megvonását vonja maga után.
Ebbe a kérdéskörbe tartozik a különadalékok használatának témaköre is, amelyek alkalmazásához a gépgyártók nem járulnak hozzá.
2. hiba:
Nem folyatjuk ki teljes mértékben a fáradtolajat a motorból.
Az elhasznált olaj leengedésekor törekedjünk arra, hogy az elhasználódott fáradtolajat teljes mennyiségben távolítsuk el a motorból. A visszamaradó fáradtolaj nemcsak egyszerűen szennyezi a friss olajat, hanem ennek szennyeződéstartalma károsan hat az új olaj adaléktartalmára.
3. hiba:
Szűrőcsere. Olajcserekor minden esetben olajszűrőt is kell cserélni. Ennek három oka van:
A szűrő az előző csereciklus során részben eltömődött, frissolaj esetén gondoskodni kell arról, hogy a szűrő a következő ciklus teljes ideje alatt működőképes legyen.
A szűrőben jelentős mennyiségű fáradtolaj maradhat vissza, olajcserekor ezt is el kell távolítani.
A szűrő a csereciklus végére jelentős mennyiségű gyantás-, kokszos-, lakkos jellegű szennyeződést tartalmaz és mivel ezek az anyagok kémiai-, kolloidkémiai szempontból nem inaktívak, nem célszerű, hogy a betöltött frissolajjal érintkezésbe lépjenek.
4. hiba:
Öblítő olajjal adalékkal átöblítjük a motort a frissolaj feltöltése előtt.
Nem szükséges, sőt káros. A motorolaj, detergens- és a diszpergens adalék tartalma folytán hatékony mosó- és diszpergáló hatással rendelkezik. Ezért megakadályozza a motorüzem során folyamatosan keletkező szennyeződéseknek a fémfelületre történő kirakódását, odatapadását és az olajfázisból való kiülepedését, kiválását. Ezért, ha olajcserekor maradéktalanul leürítjük a fáradtolajat, az azt jelenti, hogy a szennyeződéseket is maradéktalanul eltávolítjuk a rendszerből. Öblítő olaj alkalmazásával két hibát is elkövetünk:
– Az öblítő olaj nem rendelkezik detergens- és a diszpergens adalék tartalommal, ezért mosóhatása sokkal gyengébb mint a motorolajé. A bonyolult összetételű, kémiai-fizikai tulajdonsággal rendelkező szennyeződéseket nem oldja, kicsapódnak belőle, ezáltal a motorban maradnak.
– Az öblítő olaj egy része, használata után benne marad a motorban és ez által, hígítja a frissolajat, rontja annak a tulajdonságait, hatékonyságát
5. hiba:
Olajszint beállítása.
Az új olaj feltöltésekor ügyelnünk kell arra, hogy a megfelelő mennyiségű motorolajat töltsünk a motorba. Ezt a szintjelző pálcával ellenőrizhetjük. A szintjelző pálcán min. és max. értékek láthatók, (esetenként 3 jelzés is lehet) a feltöltés után, a motor leállított állapotában e szintek közötti területen (rendszerint rovátkás jelzésű) kell megállapodni az olajszintnek.
Mi a következménye annak, ha nem így történik:
– A min. jelzésnél alacsonyabb szint esetén a motor előállítója által előírtnál kisebb mennyiségű olaj van a motorban. Ez zavarokat okozhat a kenőolaj keringetési rendszerében, de egyúttal, nagyobb terhelést is jelent a motorolaj számára, mivel a motorüzem során folyamatosan keletkező káros szennyeződések (gyanták, lakkok, kokszos jellegű égéstermékek) koncentrációja megnövekszik.
– A max. jelzésnél magasabb szint esetén a nagyobb olajmennyiség ugyancsak zavarokat okozhat a kenőolaj keringetési rendszerében, ami rendszerint a tömítések túlterhelését jelenti, olajcsöpögést, folyást, nagyobb olajfogyasztást eredményezhet.
Mi a megfelelő olajszínszint?: Mindenképpen a min.-max. jelzések közötti terület, célszerűen ennek a felső 2/3-3/4 közötti része.

Hogyan cseréljünk tehát olajat?
– Eresszük le a fáradtolajat.
– Távolítsuk el az olajszűrőt
– Legalább fél órát hagyjuk kicsöpögni a visszamaradó fáradtolajat.
Célszerűen kétszer 5-5 másodpercet forgassuk meg a motort és utána legalább negyedórát várjunk, hogy minden csöpögjön ki, ami ki tud jönni.

– Szereljük be az új szűrőt, helyezzük vissza a leengedő csavart.
– Töltsük fel az új olajat a min. szint fölé, indítsuk el a motort, járassuk egy percet, állítsuk le, várjunk öt percet, majd állítsuk be a kívánt olajszintet.
A min.-max. jelzések közötti terület, célszerűen ennek a felső 2/3-3/4 közötti része.

– Az olajcserét követő első út megtétele után ismételten ellenőrizzük az olajszintet, szükség esetén a megfelelő mértékben töltsünk utána

Motto: A XX.század IV. negyedétől kezdődően a kenőanyag többé nem egyszerűen üzemeltetési segédanyag, hanem a gép egyik legfontosabb alkatrésze.
Tisztelettel:
Dr. Börzsönyi Sándor